HTML

Galen

Friss topikok

Címkék

Mad Max: Fury Road

2015.05.22. 23:19 G_Norton

Visszatért a posztapokaliptikus, roncsautós, elmebeteg barmokkal teli, sivatagos zsáner ősatyja, 30 évnyi várakozás után (pont mint a CN-es vicc: ez a film nem alszik, hanem vár), a rossz emlékű Beyond Thunderdome PG-13-as, disznószaros, tehénmobilos harmadik rész után, és akkora őrület az egész, hogy rögtön kap még három másik filmet. Kérdezem én, hogy hová lehet ezt fokozni?

mmfuryroad01.jpg

Az első film még egy low budget ausztrál film volt, amiben még nem volt kataklizma, nem voltak annyira őrültek az emberek, és Max Rockatansky családjával többnyire boldogan él, amíg azok meg nem haltak. A film utolsó 20 perce volt igazán Mad Max, amikor Toecutteren és bandáján bosszút állt szerettei haláláért, majd lenyúlva a fekete, V8-as Interceptort elhajtott a sivatagba.

A második rész az, ami megteremtette a zsánert: a rengeteg őrült ruhadarab és frizura, a finoman szólva sem normálisnak mondható emberek Humungus bandájában, ahol maga az említett bandavezér egy melegbárban biztosan nem keltene feltűnést öltözékével - na nem mintha nem lett volna még más homoszexuális, vagy éppen uniszex utalás a filmben. Max itt a cinikus, hit és remény nélküli országúti harcos volt, aki bármit képes volt megtenni néhány kanna gázolajért, végül némi emberséget visszanyerve segít a jófiúk csapatának északra jutni, majd a kocsija és a kutyája nélkül egyedül visszaballag a sivatagba.

A harmadikkal nem tudom mit akart George Miller: Max elég sokáig úgy néz ki, mint egy elhanyagolt arab Martin Riggs, aki egy darabig disznószarban turkált, kicsit hadakozik, majd A legyek ura forgatásáról megszökött gyerekeket megmenti, miközben Tina Turner haragszik rá, majd kibékül vele. Az emberségét teljesen visszanyert Max ismét mindenét elvesztve ballag tovább a sivatagban, és személy szerint nagyon örülök neki, hogy több ilyen családbarát, divatshowra hajazó szörnyűség nem készült, mert Hollywood pont úgy darálta be a franchise-t, mint egy bazinagy dühös kamion az első tarajos sülre emlékeztető frizurájú idiótát.

Aztán eltelt rengeteg év, és a Mad Max 4 bekerült a fejlesztői pokolba: 1998-ban elég pénzt nem találtak hozzá, 2001-ben a terrortámadás miatt szóba se jöhetett egy ilyen film (amire jó lenne magyarázatot kapni, néhány motoros nomádot nehéz tálibnak nézni), 2003-ban az iraki háború és az ausztrál dollár gyengülése tett be a filmnek, 2008-ban a főszereplőnek kiszemelt Heath Ledger halála hátráltatta az egészet (ekkor már Mel Gibson túl öreg volt a szerephez sajnos), 2012-ben a forgatásra kiszemelt sivatagból egy óriási eső hatására dzsungel lett - végül csak elkészült a Fury Road, és megérte rá várni.

mmfuryroad04.jpg

Képzeljük el a Road Warriort, csak alaposan feltuningolt látvánnyal és pörgéssel. Habár pusztán a vizuális orgia engem nem szokott vonzani, de itt kedvem lett volna csettinteni: gyönyörűen néz ki a film, hiába sivár a táj, attól még szemet gyönyörködtető maradt (ezzel kiemelve a filmet a posztapokaliptikus társai közül). Már a legelső üldözési jelenettől elképesztő tempót diktál a film, Max gyalogos menekülése a félmeztelen, fehér bőrű hadfiúk elől is fantasztikusan jól néz ki, hát még amikor az imperator Furiosa által elcsórt hatalmas kamiont üldözi mindenki a filmben. A vágás rendkívül gyors, végre nincs idegesítő kamerarángatás, és ami egy Mad Max filmből nem hiányozhat: nem csak kellően őrült, hanem annyira elfajzottan őrült, hogy csak ámul a néző. Csak egyet árulnék el a sok kis apróság közül: a lángoló basszusgitárt nyúzó mutáns, aki még kvázi statikus állapotában is őrültebbnek tűnik, mint a Road Warriorban szereplő Wez. Ja, és tényleg megépítették a gitárt, és valóban képes tüzet köpni.

mmfuryroad05.jpg

Tom Hardy - várható volt - teljesít Maxként, nem nagyon tűnik fel, hogy nem Mel Gibson játssza, hiába ő a címszereplő, többnyire annyi szerepe és szövege van csak, mint a Road Warriorban. Charlize Theron kellemes meglepetés, mert a korábbi blockbusterekben - mégha nem is vele volt a baj - nem tűnt ki különösebben, néhány kivételtől eltekintve (mint Az út). Aki meglepően beteg volt, az Nicholas Hoult: hol van már az About a Boy c. film Marcusa? Őszintén szólva ő is befutott egy hasonlóan jó ívet, mint eddig Jamie Bell. A főgonosz Immortan Joe-t megint az a Hugh Keays-Byrne alakítja, aki az első filmben a nomád motorosok vezérét, Toecuttert is. Pont annyira volt brutális szörnyeteg, amilyennek lennie kellett.

mmfuryroad02.jpg

A sztoriról annyit, hogy a fokozás itt is észrevehető: az első részben igazából csak a világ rendjének fenntartása volt a tét, mikor az már szétesőben volt - "minden egész eltörött". A második részben az üzemanyag megszerzése, és a józan ész megtartása volt kiemelkedő elem, a harmadik részben a gyerekek túlélése, és Csereváros léte volt a tét. A Fury Road annyiban tudott fokozni, hogy nem csupán élelmiszerért, lőszerért, vízért folyt a hajsza, hanem tulajdonnak tekintett, tenyészállatoknak használt fiatal nőkért, akiket Max (először kénytelen kelletlen) és Furiosa kiment Immortan Joe karmai közül... Lehet ezt még tovább fokozni, emelni a tétet? Lehet-e még taszítóbbá varázsolni az őrültek idejét, akik maguk benzinben tocsogva, krómfestékkel a szájukon száguldanak a sivatagi viharba?

mmfuryroad03.jpg

Tényleg, mit lehet elmondani a következő részben, ami még eddig nem volt, és kicsit is illik a zsánerbe? Jómagam már csak egy 18 kereken száguldó atombombát tudnék elképzelni. Mindenesetre érdemes lesz figyelni George Miller folytatásait.

Egyre nehezebb felfogni, hogy ugyanez a rendező felelős a Babe-ért, és a Táncoló talpakért, nem?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://norton91.blog.hu/api/trackback/id/tr997483676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.