HTML

Galen

Friss topikok

Címkék

A Mass Effectről - mi is volt itt a probléma? + Update

2014.09.07. 18:55 G_Norton

(Erősen spoileres.)

Mióta új gépem van, azóta szép lassan behozom a lemaradást, és most a Mass Effect-trilógiát csináltam végig. Még ezelőtt több mint 2 évvel olvastam a harmadik rész vége miatti óriási botrányt (nem kellett volna elolvasnom teljesen, most már mindegy), ahol ugye azon háborogtak az emberek, hogy miért csak 3 befejezése van, miért ekkora hülyeség, és egyáltalán.

De kezdjük az elejétől. A Mass Effect egy action-rpg, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Az első játék kb a "nem rossz"-kategóriába esett, tényleg egy-egy döntéssel egészen más végkifejletet lehet kihozni, de voltak csúnya gyermekbetegségei, itt-ott nekem bénácska is volt az egész, pl a harcrendszere. Az egész arról szól, hogy 2153-ban az emberiség a Mars bolygón felfedez valami nagyon ősi, high-tech tárgyat, ami lehetővé teszi a gyors űrutazást a tömeghatás segítségével (mass effect), maga a tárgy, ami ezt lehetővé teszi, a tömegrelé (mass relay), amit egy 50 ezer évvel azelőtt köddé vált, protheánnak nevezett civilizáció hagyott hátra. A következő 30 évben az emberiség már sok idegen fajt megismer, és arra készül, hogy a Citadellán lévő idegen fajokból verbuvált Tanácsba bejusson, az igazi nagykutyák közé.

Azonban alig-alig bíznak az emberiségben, és egymásban sem nagyon, de a szükség törvényt bont, amikor a speciális takarítószemélyzet (a Spectre) egy tagja, Saren önös érdekeit érvényesítve akciózik a galaxisban. Ezért a legelső ember spectre épp mi leszünk, Shepard parancsnok, akinek a feladata Saren megállítása, bármi áron. Legalábbis az elején.

 

A játék végefelé végre több infót adnak egy az egész galaxist fenyegető problémáról, a Kaszásokról (Reapers), akik minden életet el akarnak pusztítani a Tejúton, és ők pusztították ki a protheánokat is. Shepardnek persze senki sem hisz, és miután a második Mass Effect elején meghal, a Tanács rögtön elkeni ezt a dolgot - csak arra nem számított senki, hogy az elvileg pro-humán terrorszervezet, a Cerberus feltámasztja Shepardöt, mert tudják, hogy a Kaszások nem csak valami hülye legenda, és valamiféleképp a Gyűjtőkhöz (Collectors) is közük van, akiknek az a hobbija, hogy megtámadnak egy-egy emberi kolóniát, és a teljes lakosságot begyűjtik.

Ezt a problémát is elhárítjuk, faszagyerekek vagyunk, szépen építjük a kapcsolatokat, mentünk mindenkit, aztán jön a harmadik rész: mint ahogy a második részben végig hangsúlyozták, hogy az inváziót megállítani nem lehet, max elhalasztani,ezért a Mass Effect 3 rögtön a háborúval indít. Mármint még ekkor sem hisznek nekünk, de a parancsnokság enyhén ideges lesz, mikor az Arcturus-állomás megszűnik létezni (a Naprendszerünkhöz legközelebbi helyőrség), ezért Shepardöt beidézik, hogy ezmiez - miközben próbálunk magyarázni, megtámadják a Holdat, és alig 1-2 perccel később a Földet is ellepik a Kaszások. Hoppácsak.

Innentől fogva Shepard feladata az invázió megállítása bármi áron, összehozni egy galaktikus szövetséget a fajok között, és megmenteni a Földet. Ez a része sikerült a legjobban a játéknak, a full scale war for surviving nagyon átjön, és szó szerint több ezer ellenséget kell kinyírni, sokszor nevetséges oddsok ellenében úgy, hogy még a Cerberus is szemlátomást a Kaszások oldalán áll.

Szóval végigháborúzunk 30-40 órát a játékban, végignézzük több barátunk drámai halálát, nagyon sokszor kell nagyon komoly áldozatot hozni, és tele van nagyon jó, maradandó pillanatokkal (pl a "Does this unit have a soul?"), és a dlc-kel együtt egy vicces is (Citadel), amely kicsit más irányba viszi el a Mass Effect 3-at, nem is érzem odaillőnek, cserébe iszonyú vicces: Javik egy béna akciófilmben? Garrus csajozni próbál? Joker szétröhögi magát Shepard legendásan béna táncmozdulatain? Jöhet.

Közben építünk egy óriási szuperfegyvert, amivel a Kaszásokat el lehet pusztítani (hát hogy mondjam, elég gyér ötlet), ami el is készül, összeáll a hatalmas flotta, megindul az utolsó, kétségbeesett támadás a túlélésért, a Földön, és az űrben egyaránt, jön az utolsó 2-3 órás darálás, küzdelem. Ezzel nincs is probléma, ami ezután jön, az utolsó 20-25 perc, amitől rengeteg kiakadtak.

A játék, ami addig sikeresen elhitette, hogy minden döntésed számítani fog a legvégéig (kit mentesz meg, kit nem, kivel kerülsz közelebbi kapcsolatba stb), a legvégén azonban 4 lehetőség közül dönthetsz, és kövezzen meg mindenki, szerintem egyik sem hülyeség. A lehetőségeket a Catalyst néven ismert entitás adja, egyfajta MI (mesterséges értelem), aki a Kaszásokat terelgeti (őt magát pedig a Leviatánok teremtették, akiket aztán elárult, mert a probléma részének vélte őket, és az ő formájukat idézik a Reaperek). Ezek 50 ezer évente letarolják a galaxis űrutazó népeit, nehogy létrehozzák majd azt az MI-t, ami a készítője ellen fordul, és kiirtja az organikus létformákat (ez lenne maga a káosz). Ez ellen van 3+1 megoldás, melyekben Shepard mindenképp meghal, és a tömegrelék mindenképp elpusztulnak - eleve a tömeghatáson és tömegreléken alapuló űrutazás azért jött létre, hogy behúzzák a civilizáltakat a csőbe, és könnyebben likvidálni tudják azt a Kaszások (azok is a tömegreléket használják az utazáshoz). Szóval a döntések:

1. A Kaszásokat ne pusztítsuk el, hanem kontrolláljuk őket. Ezzel vissza lehet őket hívni, Shepard fizikai formája belepusztul a megerőltető műveletbe, de megmenti a civilizációt. Ez lenne az abszolút jó megoldás, így mindenki túléli a végső ütközetet (már ha addig eljutottak), és valamilyen szinten igazat adunk az Illusive Mannek (kinek hangja Martin Sheen btw), de mégis más: az Illusive Man az emberi dominanciára használta volna a hatalmát, Shepard pedig a béke fenntartására, és az újjáépítésre. Az nincs megmagyarázva, hogy miért kell emiatt Shepard fizikai formájának megszűnnie, bár az Illusive Man sem tűnt nagyon egészségesnek, mikor próbálgatta a kontroll-hatalmát.

És mekkora boss Martin Sheen itt szinkronhangként! Egyszerűen tökéletes.

2. Pusztítsuk el a Kaszásokat, ÉS minden más szintetikus létformát. Pretty self-explaining. Ezt a döntés választottam végül, abban reménykedve, hogy később a megmaradt civilizáció nem akarja újra létrehozni a mesterséges intelligenciával ellátott szintetikus létformát, ami a teremtője ellen fordulna (hisz ez az alapja a quarián-geth ellentétnek). Shepard meghal az általa előidézett robbanásban.

3. A szintézis. Egyesítsük a szintetikusok és az organikusok DNS-állományát, így létrehozva a tökéletes életformát, ezzel végleg megoldva a szintetikus-organikus konfliktust. Ez az, amit emberi ésszel nehéz felérni, és sokan arra asszociálnak, hogy az ember testébe belekerül egy kenyérpirító, vagy esetleg terminátorrá válik, de nem: létrejönne a tökéletesen gondolkozó, tökéletesen empatikus lény. Nagy kár, hogy ezt nem fejtették ki bővebben hogyan működne, de picit olyan lenne mindenki, mint a Hyperion kibridjei.

4. Fejbe lőjük az entitást, mert idegesít. Ez esetben a Catalyst haragosan távozik, Shepard meghal, a Kaszások mindenkit kiirtanak, de párezer évvel később egy új intelligens faj felfedez valamit: a Liara által elrejtett fekete dobozt, ami információkat tartalmaz a Kaszásokról, a szuperfegyverről, a háborúról, és Shepardről - itt a vége az, hogy ez a faj felkészül, és legyőzi az ellenséget, elhozva ezzel a végső békét.

Ez a 4 főbb döntési lehetőség, és ahogy játszottunk, úgy variálódhatnak benne kisebb dolgok. Ezen akadtak ki annyira, hogy volt aki a fogyasztóvédelmi hatóságnál felnyomta a BioWare-t, a legfőbb indok sokaknál az volt, hogy nincs happy end. Értsd, nem tudsz állandóan nyerni, nincs YOU WIN képernyő - ezen nekem már nevetnem kellett. Az egész játék arra megy ki, hogy áldozatok nincs győzelem, a totális győzelem pláne elérhetetlen. Legalábbis nekem ez jött le.

A BioWare ott hibázott, hogy összecsapta a legutolsó animációkat, és nem fejtett ki több dolgot sem, így pl nem érteni, hogy hajónk, a Normandy miért menekült el az utolsó pillanatban (az Extended Cut szerint azért, mert az egész flottát visszahívták a szuperfegyver elől, nehogy őket találja el), illetve hogy mégis mi történt a többiekkel, és ennyi. A második végigjátszásnál már a kisebb animációs hibák, és bugok is feltűntek, ezt igazából az EA-nek kell megköszönni, akik kemény másfél évet hagytak a játék elkészítésére (a Mass Effect 2-re jutott majdnem 3 teljes év).

Az, hogy ez szar érzés, az más dolog, de eleve egy megnyerhetetlen háborút kellett megnyerni, egy végeláthatatlan ciklust megszakítani, egy olyan ellenféllel kellett harcolni, amik durvábbak, és ijesztőbbek, mint a Világok harca tripodjai, és nem lehet ezeket náthával legyőzni. Ha ebből az eleve vesztes helyzetből csináltak volna egy Függetlenség napját, az lett volna nevetséges, és nem oda illő. Sőt: a legeslegvégén nem a háborút kellett megnyerned, hanem egy örök, valószínűleg feloldhatatlan konfliktust kell megoldani. Szeretném azt is belelátni, hogy ez azon kevés játékok közül való, amelyekben nem a final boss leverése a lényeg, hanem az odavezető út, ami a Mass Effect 3-ban különösen nyomorúságos. Egyszerűen el kell fogadni: ez a Mass Effect Kobayashi Maru-küldetése. Megnyerhetetlen áldozatok nélkül.

(Jó, nálam működött a suspension of disbelief, end of.)

Update: lássunk egy másik gondolatot, hogy mi az egészben a hiba - ez teljes egészében spekulatív, a játékban nincs rá utalás, pedig ezt is kihasználhatta volna a BioWare, hogy megússza a komoly felháborodást.

A játék végén, a leviatános beszélgetésekkel kiegészítve kiderül, hogy a Catalyst egy galaxis-méretű kísérletet folytat egy bonyolult probléma megoldására: az organikusokat hogyan lehet megmenteni a szintetikusoktól. Ennek megoldására a galaxis űrutazó lényeit 50 ezer évente kiirtják stb stb. De mivel a Catalystot értelmes lények hozták létre, előfordulhat, hogy a feladat paramétereit rosszul adták meg, ami alapján a Catalyst dolgozik - így az hiába számol, és oldja meg az egyenletet, ha a hibás komponensek miatt eleve hibás lesz a végeredmény.

Arra gondolok itt, hogy Catalyst szerint azért kell mindenkit egy Reaperben tárolni, mert a szintetikusok így is úgy is kiirtják majd az organikusokat, tehát csak megelőzik a problémát. Azonban a játékban a quarián-geth konfliktust meg lehet oldani, de mégsem vághatunk vissza a Catalystnak ezzel (ebből is látszik, hogy a BioWare sietve fejezte be a játékot, inkább ezzel a "pici" dologgal nem foglalkoztak), holott Javik is arról beszél, hogy a Metacon-háborúban már győzelemre álltak a gépek ellen, amikor jöttek a Reaperek. És ha itt téved a Catalyst, akkor még mi lehet az, amiben rosszul gondolkodik, de nem tud vele mit csinálni?

Egy gép legnagyobb hibája jelenleg, hogy a hibáját nem tudja azonnal korrigálni, képtelen a rögtönzésre. Ez legutóbb az Interstellar-ban is elhangzott, mint komoly érv a robotpilóta ellen (így Coopernek mindenképp fel kellett cíhelődnie), ezért tartok egy szimpla sofőr nélküli kocsitól is, hisz az mint kiderült a Silicon Valley c. sorozatból, hogy képes úgy meghibásodni, hogy egy egyszerű hazaút helyett egy csendes-óceáni szigetre hajtson vele...

Szóval a Catalyst folyamatosan csinálja a kísérletét, de nem tud dűlőre jutni. Ekkor lép a képbe a félholt Shepard. A Catalyst, mint egy túlfejlett számítógép, Shepard kezébe helyezi a döntés jogát - pontosan úgy viselkedik, ahogyan kell. Jön egy ember, aki tud rögtönözni, döntést hozni egy olyan problémára, amire egy gép nem tud. Egy mostani Windows/Mac még arról sem tud, és nem is akar önálló döntést hozni, hogy a Lomtárban lévő fájlokat ki kell-e törölni, vagy sem. A Catalyst szemében Shepard megjelenése volt a tökéletes megoldás, mert a problémát át tudja hárítani egy felelős személyre. Ja, hogy ez túl sok? Végülis Shepardön múlt, hogy melyik faj éli túl az egészet, nem nagy probléma ez sem.

A cink.hu-n erről is beszélgetve felmerült, hogy miért nem hagyja abba a Catalyst az egészet? Azért, mert a problémát meg kell oldania. Egy ember feladná egy idő után, mint a The Zero Theoremben a zéró elmélet megoldását (ami azt bizonyítaná, hogy az univerzum nem létezik), azonban a gépnek ez luxus, és addig csinálja a meglévő változókkal, komponensekkel az egészet, amíg meg nem oldja azt. Vagy valaki át nem veszi tőle a probléma megoldását.

Egy újabb rövid mellékszál: a Catalyst arra sem volt felkészülve, hogy valamikor tényleg megépül a Crucible. Egy újabb elem, amire nem számított, szerintem egy alap Windowsnál valahol itt jön a képernyőfagyás.

Egy másik lehetőség: a BioWare csinálhatta volna úgy, hogy esetleg az elmúlt x idő alatt a Catalyst meghibásodott, vagy eleve hibás volt a program - ez tulajdonképp oda fog kifutni, mint a fenti gondolatmenet. Rossz működés --> rossz döntéshozatal, csak épp definiálni kéne a rossz működést ebben az esetben.

Az egész problémáról tulajdonképp egy új bejegyzést kéne írnom, vagy ha már itt tartok, inkább elolvasnom Asimovot, Sztrugackijt, Lemet, Arthur C. Clarke-ot, Philip K. Dicket, azaz kb mindenkit, aki írt a témában... Tooo much books, too much to do instead.

(Arról nem is beszélve, hogy itt van T. E. Lawrence könyve a Lázadás a sivatagban, vizsgákra kéne készülni, írni kell Peter O'Toole-ról, a hitleres könyvről stb)

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://norton91.blog.hu/api/trackback/id/tr246570713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eden Ambré 2014.10.01. 15:16:47

Rég voltam itt, guten Tag! :) Nort, te voltál az első, aki eszembe jutott egy dolog kapcsán. Nagyon otthon vagy a filmek terén (is), hátha tudsz segíteni. Ha mondok jeleneteket, tudsz mondani egy-egy filmet, amiben találok olyat? Össze akarok vágni egy sajátot bizonyos jelenetekkel, pl. most épp olyanra hajtok, amiben egy pasas égő öngyújtót dob a földre, és lángra lobban a kóceráj. Meg még egy csomó ilyenem van. :D