HTML

Galen

Friss topikok

Címkék

L. A. Noire

2013.12.14. 14:40 G_Norton

Végül csak sikerült végigjátszani 3 hónap alatt, kisebb-nagyobb megszakításokkal ezt a valamit. Játéknak nem igazán nevezném, simán el lehetne adni interaktív filmként, vagy akár mûalkotásként is. Stílusát is nehéz belõni, annyi biztos, hogy Los Angeles, 1947, korrupció, mocsok, nyomozás, detektívek. Fõhõsünk Cole Phelps, volt katona a csendes-óceáni frontról, aki egyszerû fakabátként indulva jut el a nyomozókig, és jut egyre feljebb a ranglétrán (összesen 4 különbözõ osztályon: forgalmi osztály (traffic), gyilkossági osztály (homicide), kábítószeres osztály (administrative vice), és a gyújtogatásiak (arson). Van még egy csomó háborús flashback, és az újságokból olvasható háttérsztori, ami persze majd valamikor a játék végefelé találkoznak. A sztori nagyon jó, az már az elején kiderül.

2 évvel ezelõtt robbantotta ki a játék a forradalmat, több szempontból is. Egyrészt olyan játék tényleg nem készült, amiben így kéne nyomozni, ami ráadásul élvezhetõ, elgondolkodtató, nem úgy mint akármelyik CSI. Feladatunk egyszerû, de kell hozzá az ember: összegyûjteni a tetthelyeken minden lehetséges nyomot, vagy bizonyítékot, meginterjúvolni személyeket, gyanúsítottakat kihallgatni - és ehhez kell az ember. A megfelelõ konklúziók levonása nélkül nem tudjuk megoldani az ügyeket, ami ügyes, nagyon ügyes, szeretjük az angolszász krimiket, itt pedig több mind 20 ügyet vizsgálhatunk ki.

Az egyes ügyeket ráadásul nem öt perc megcsinálni, ezért tartott nálam a játék 3 hónapig: egy-egy átlagos bûnügy alapos felderítése, kivizsgálása a nyomozás kezdetétõl egészen a bilincs kattanásáig akár 3-4 óra is lehet. Aki nem szeret szöszmötölni, az ne is fusson neki lehetõleg, mert már az egészen egyszerû autólopások sem egyszerûek, hát még a szervezett bûnözés leleplezése. Amit alaposan meg kell tanulni: bizonyítás. Lehet, hogy mi már 5 perc alatt összerakjuk a dolgot (velem is volt már ilyen), de amíg nincs meg a hard evidence, nem tudjuk elkapni a tettest.

A másik forradalmi ötlet volt az az eljárás, amihez hasonlót a Gyûrûk Urában láthattunk Gollam esetében. Azonban amíg Gollamnál csak a mozgását utánozták le (az arcmimikára, és az ujjaira utólag rá kellett segíteni), addig itt az emberek arca lett lemodellezve, és nem is a golyós cuccal, meg a rájuk adott gumiruhával, hanem 30 kamerával, ami az arca minden szegletét minden szempontból rögzíti, ez a MotionScan. A játék lelke ebben rejlik: ahhoz, hogy interjúknál, és a kihallgatásoknál észrevegyük, hogy valaki füllent, vagy igazat mond, a delikvens arcát kell nagyon pontosan megfigyelni: egy-egy arcrezdülés, félretekintés, bizonytalan hang elárulja, hogy esetleg megpróbál valamit összehazudni gyorsan. Csöppet sem könnyû dolog, és nehezedni fog, pl amikor egy volt tengerészgyalogost kell kikérdezni, vagy profi hazudozókat. Ilyenkor kell közbelépni, gondolkodni, végignézni a bizonyítékokat, és dönteni: igazat mond, hazudik, avagy sejtjük, hogy valami nem tiszta, de bizonyítékunk nincs, ezért megpróbáljuk kiugrasztani a nyulat a bokorból. Az összes szerepet profi színészek játsszák, köztük van a Mad Men c. sorozat fél stábja, és olyanok is, mint John Noble, vagy Greg Grunberg, ha még valaki emlékszik rá.



Még ami a játék mellett szól, az a hangulata. Negyvenes évek vége, Los Angeles, detektívként mászkálhatunk ide-oda, rendkívül hangulatos zenéket hallhatunk... Szóval ez a része nagyon ott van, ráadásul hardcore noire-fanoknak van egy olyan opció is, hogy fekete-fehérben lehessen játszani a játékot. Az is nagyon jó benne, hogy jó hosszúak, és érdekesek a nyomozások, de ha még nem lenne elég, vannak street crime-ok is: ezek kisebb ügyek, de a tapasztalati pontokért megéri megcsinálni, általában autósüldözésbõl, lövöldözésbõl, üldözésbõl állnak ezek. Remekül van adagolva a poén is, ez sem hiányozhat egy jó noire-ból.

Vannak sajnos olyan dolgai is a játéknak, amik nem sikerültek olyan jól. Egyrészt a bejárható terület mérete: óriási. De halálkomolyan olyan hatalmas, hogy max sebességgel repesztve egy gyors autóval is kb 33 percbe tellett, mire eljutottam egyik felébõl a másikig (ezt a készítõk is elismerték, hogy túl nagy lett). A másik dolog ezzel kapcsolatban az, hogy nem annyira érdekes a város: nem lehet leülni kajálni, bemenni valahová bowlingozni, csak menni az utakon, lekapcsolni a bankrablókat, fõügyet megoldani. Nem ritkán amúgy is marha messzire küldenek az egyes ügyek, ezért van egy skip funkció, amikor társunk vezet, és automatikusan a bejelölt ponthoz érünk. Van ugyan megnézhetõ nevezetességek, amikrõl sajnos azonban a magyarok 95%-a nem hallott, meg 20 begyûjthetõ rendõrjelvény, és 95 féle autó, de ez mind nagyon kevés.

Sajnos a street crime-rész sem sikerült nagyon jól. Egyrészt hangulatos, másrészt nagyon hiányolom a spontaneitást belõle. Az is érdekes, hogy amikor meg kell állítani a bûnözõt, többnyire csak úgy lehet, hogy beleeresztek egy egész tárat, néhány másik esetben elég, ha élve elfogjuk a gazt. Pedig itt lehetett volna tweakelni a dolgot egy kicsit, hogy ha mondjuk lefegyverzem valahogy a delikvenst, akkor az több pontot érjen, mint hog egy kockázatos fejlövéssel intézzem el a dolgot stb. Ráadásul a street crime-ok nagyon félreesõ helyen vannak, és sokszor megszakítják a nyomozás menetét, márpedig ki a franc akarna még külön odamenni Hollywoodból a belvárosba, ami tisztán 20-25 percnyi autókázás? Ilyenkor jól jön a skip, csak emiatt nem fedezzük fel a várost. Ráadásul a lövöldözés, vagy a közelharc sem lett hûdejó, de legalább elviselhetõ.

Egy utolsó probléma: rendõrként nincs olyan, hogy elgázolz 80 embert röhögve, vagy a bûnözõt lángszóróval sütöd meg, meg hasonlók, ami reális is. Sajnos azonban mindenre vigyázni kell: kocsira, emberre, mindenféle tereptárgyakra (még a kukákra is), hogy a városnak ne okozzunk kárt. Ugyanakkor az autósüldözések elég hevesek tudnak lenni, mindig elég keményen végzõdnek (pl villamos gázol autót, autó lezuhan a szikláról stb), közben egy romos város hagyva magunk mögött - pont ugyanez volt a probléma az All Point Bulletinnél is, hogy sokkal szabadabb volt a bûnözõk világa, míg a rendõröknek rengeteg szabályt kellett betartania. Ja, minden egyes károkozás beleszámít az ügy végén számított pontozásba, így akár le is húzhat alaposan egy jó nyomozást.

Minden hibája ellenére azonban az L. A. Noire egy iszonyú jó darab, és remélhetõleg a 2015-re kész Whore of the Orient c. játék - ami ugyanezt a technológiát fogja használni - kiköszörüli a csorbát, és megszülethet a tökéletes játék. 9/10.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://norton91.blog.hu/api/trackback/id/tr815905750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.