HTML

Galen

Friss topikok

Címkék

Dmitry Glukhovsky: Metró 2034

2013.11.18. 21:29 G_Norton

Ha már az elõzõ is több volt mint szimpla poszt-apokaliptikus horrornál, erre még inkább ráillik. A világ ugyanaz, a történet hasonlóan komor, de más dolgokat fejteget, feszeget, ami elõnyére vált.

 

Az elsõ történet után egy évvel veszi fel a fonalat, és a metróvonal déli részén, a Szevasztopolszkaja állomásról indulunk, ami a metró egyik legerõsebb bástyája: ettõl délre rettenetes dögök támadnak állandóan, ezért az állomás kb egy erõdítmény, aminek a legnagyobb gyengéje az állandó lõszerhiány. Történetünk kezdetekor ráadásul az egyik karaván már több napja nem tért vissza a Hanzától, és az összes többi kiküldött felderítõegység sem. Új fõhõsünk, Hunter - aki az elõzõ részben még a VDNH állomást fenyegetõ feketék kiirtására indult - vállalja magára a feladatot, hogy kiderítse, mi történt a karavánnal, és magával viszi Homéroszt, aki épp egy eposzi hõst, és történetet keres, hogy egy új Gilgamest hozzon létre, kibõl reményt, és erõt nyerne a metró maradék lakossága. Azonban némi bonyodalom miatt kénytelenek kerülõúton menni, és így akadnak rá a kitaszított Szására, aki velük tart, és furcsa kapcsolat alakul ki közte, és Hunter közt.

Az egyetemes kérdés, amire a regény megpróbál választ találni, hogy mi is az ember? Mind a hárman (vagy inkább ketten) erre próbálnak választ találni (Homérosz hosszas fejtegetései nagyon jók lettek), elsõsorban Hunteren keresztül, aki a Metró 2033-ban megszokottal ellentétben majdhogynem teljesen megváltozott: sokkal hidegebb, kegyetlenebb, vérszomjasabb, kvázi mindenféle szituációban a fegyverért nyúl, és kinyír egy-két embert, ami miatt egyre jobban aggódik Homérosz, és Szása (bár õ máshogy). Ennek megfelelõen lassabban csordogál a regény, mint Artyom túrája idején, ennek megfelelõen is jó 150 oldallal rövidebb, hogy ne legyen feleslegesen terjengõs. Persze akció így is van, van néhány mutáns is, de itt már minimális szerepük van, nem úgy, mint a 2033-ban (bár ott sem azok játszották a fõszerepet, közel sem).

Itt már van néhány flashback is az atomkatasztrófáról Homéroszon keresztül, vele ismerhetjük meg, hogy metróbeli munkásként hogyan élte meg a világ pusztulását, és az azt követõ káoszt, rettegést, gyász. Homérosz egyébként azért Homérosz, mert 20 év alatt összegyûjtött mindenféle újságot, és rengeteg legendát, történetet ismert, hát miért ne a görög eposzíróról kapja gúnynevét?

Mivel már nem egy fõszereplõ van, hanem mindjárt három, ezért a kevesebb oldal ellenére is nagy gratula, hogy sikerült szépen gombolyítani, kibontani a sorsuk fonalát, részletesen megírni a karakterüket : a brutális, vad brigadéros, a hol álmélkodó, hol aggódó, hol agyaló és nosztalgiázó Homérosz, és a naív, a nagy metróba elõször lépõ Szása mind jól lett megírva, mehet az újabb kisötös.

A hangulatra megint csak nem lehet panasz, most is van egy gonos állomás, a Nagornaja, ami szó szerint elködösít mindent maga körül, és kiválaszt egyeseket a halálra, hallhatunk még több érdekes legendát a metróról, és a metrón kívül is (sõt, még a katasztrófa elõtt is voltak furcsa dolgai a metrónak, tudhatjuk meg Homérosztól), ugyanakkor mintha kevesebb lenne a társadalomkritika, és a legvégsõ nagy katarzis sem olyan ütõs, mint a 2033-ban, de azért elég jó lett, efelõl sem kell aggódni.

Ráadásul a könyv hivatalos oldalán található több olajfestmény is Anton Grecskótól a Metró 2034-hez (a magyar kiadásnál is felhasználták az egyiket, nagyon helyesen), illetve zene Dolphintól, az "Alagút" két változatban is - egyfajta felvezetés, hogy Glukhovskytól mit várhatunk a jövõben, mint multimédiás project (link ITT és ITT , tényleg egész jók lettek), sõt, készült hozzá egy trailer is, ami az Apokalipszist meséli el. Maga a könyv 9/10-es, jövõre jön majd a Metró 2035 Oroszországban, remélhetõleg hamar ideér Magyarországra is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://norton91.blog.hu/api/trackback/id/tr505905784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.