HTML

Galen

Friss topikok

Címkék

Tropa de Elite - Elit halálosztók

2013.10.21. 01:49 G_Norton

Készült már film  az amerikai kommandósokról, vagy éppen a Specnazról, de más nemzeteknek is megvan a maga brutálisan kiképzett egységük minden baj elhárítására. Brazíliában ez a BOPE, avagy a koponyások, akik a favellákba mennek mindennap, megvívni ugyanazt az értelmetlen, véres, és brutális háborút.

Hõsünk, Nascimento százados (Walter Moura, aki talán még Hollywoodban is befut) egy utolsó akcióra készül, ugyanis II. János Pál pápa Brazíliába látogat, és a püspöki palotában akar elhelyezkedni, ami pedig túl veszélyes a favella rablóbandái miatt. Ugyanakkor Nascimentónak egy másik feladata is van: visszavonulni készül, és ki kell választania az utódát, Neto és Matias közt.

A film kapásból egy agyatlan, véres akciófilmnek tûnt ezzel a szöveggel, és a trailerrel, de hálistennek köze sincs hozzá. Meglepõ, hogy José Padilha rendezõ egy olyan filmet rakott le az asztalra, ami próbálja érthetõen hazája helyzetét elmagyarázni, bemutatni a rendszert, ami körülöttük van, rávilágítani egy problémára, ami nagyon is létezik, csak nem veszünk róla tudomást (bár a film alapján: mit tehetnénk ellene?), nem véletlen, hogy Berlinben díjat nyert a film.

 

 

Ha már brazil a film, aggódhatunk afelõl, hogy ez a tipikus gesztikulálós-ordibálós mozi, amit már a szappanoperákból ismerünk, de valójában errõl itt szó sincs. Talán csak egy jelenetben zavart a korrupt zsaru ordítozása és mutogatása, bár érthetõen én is ideges lennék, ha valaki elõttem felmarkolta volna a védelmi pénzt, amiért én melózok. Ordibálás azért van rendesen még, a bûnözõk megijesztése végett, vagy mert a kadétokkal üvöltözni kell, hadd szokják a kiképzést, ami nagyon nem leányálom.

Érdekes módon ebben tudtak újítani: már sokféle filmben voltak mindenféle felesleges újonc-szopatások, de Padilha túltesz ezeken, másutt még nem láttam a földre csorgatott, mócsingos húsú moslékot, amit 10 másodperc alatt kell felzabálni, mert mindenki büntetést kap, és az is ritka, hogy a kezdõ éjszakán jól összeverik õket, amit állva, némán kell tûrniük - az ehhez jövõ állandó verbális szívatás már szinte felüdülés.

Mondjuk a BOPE nem is éppen kirándulni szokott menni a favellába, és a forgatókönyvet segítette egy volt tiszt, úgyhogy a hitelességgel sok probléma nem lehet. Ami megdöbbentõ, az a vidám, focizós Brazília felszíne mögött rejlõ mocskos és korrupt rendszer, aminek repedéseit már láthattuk pl a Konföderációs Kupán, de ilyen keményen az arcunkba tolva talán még nem is.

 

 

Ugyanis az egy dolog, hogy van a droghálózat, az is egy dolog, hogy valaki ezt pénzeli - de hogy ezeket pont a helyi gazdag kisköcsögök pénzeljék, akik helikopterrel járnak bulizni, a felhõkarcolóikban nézik a favellát jó messzirõl, aztán meg marihuánát adnak el mindenkinek, majd elmegy az egyetemre, ahol állandóan füvezve mívelik a semmit - oké, sikkesnek tûnik a karakter, részben az is, de a filmben ez cseppet sem érdekel, sajnos annyira valóságszagúnak tûnik az egész, amitõl csak jobban felmegy a pumpa az emberben.

Két másik fõhõsünk két teljesen eltérõ karakter: Neto, a kicsit bolond, rém egyszerû figura, aki azonban tisztább a szûz hónál, mivel õ igazságot akar - és igen precíz ember, ahogy azt bizonyítja, amikor rábízzák, hogy szerezzen autóalkatrészeket a rendõrautókhoz. Matias is rendõr, ráadásul egyetemista, ahol napról-napra szívja a fogát, amikor hallgatja a demagóg baromságot, és állandóan lehurrogják. Az már csak hab a tortán, hogy eszes, és egyben szegény is, emiatt a gazdagabbak kinézik maguk közül.

 

 

Padilha manipulál, de nem annyira, hogy felidegesítsen, mert szépen ellensúlyoz: az egyik gazdag egyetemista a favellában dolgozik, mint szociális munkás, Nascimentóék módszerei pedig módfelett brutálisak - bár õket is meg lehet érteni, ha ki kell szedni az információt, akkor ki kell szedni, ha kell, félholtra verik, vagy fojtogatják az áldozatot (ad nekik szép új Nike-cipõt a drogbáró, ha segít nekik).

Ebben a filmben nagyon kevesen ártatlanok, viszont õk szenvednek a legtöbbet. Padilha mozija nagyon kemény, ökölbeszorítós-dühöngõs, és a katarzis is elmarad - ez a mi idõnk legliberálisabb konzervatív filmje. 10/9.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://norton91.blog.hu/api/trackback/id/tr745905818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.